Přejděte na: Školské poradenské pracoviště | Dokumenty a formuláře | Fotogalerie
Celý školní rok i na vysvědčení hodnotíme slovně. Nepíšeme jen číslo, ale pojmenováváme:
Hodnocení tak poskytuje dětem i rodičům komplexní zprávu, nejen informaci o úrovni znalostí.
Vedeme děti také k sebehodnocení a k hodnocení spolužáků. Rozvíjí to nejen učení samotné, ale i komunikační a sociální dovednosti.
Známky u nás najdete jen u starších žáků, kteří dojíždějí předchozí systém. V nových třídách hodnotíme pouze slovně. Při přestupu na jinou školu nebo při přihlášce na střední školu se slovní hodnocení převádí na známky.
Ano. Jsme zapsaní v rejstříku MŠMT a naplňujeme rámcový vzdělávací program včetně osnov předmětů. Ve svém školním vzdělávacím programu je pak řadíme do předmětů, ročníků či projektových dnů a popisujeme naši učební koncepci.
Vaše děti se tedy seznámí se stejným učivem jako na jiných školách. Jen volíme vlastní postupy, metody a cesty.
V naší škole nezvoní, ale hodiny mají 45 minut a někdy je seskupujeme do bloků. Program určuje rozvrh a příprava učitele. Není to tak, že si dítě samo rozhodne, čemu se bude věnovat.
Díky malým třídám je ale výuka individualizovaná. Ve stejném okamžiku nemusí dělat všichni tu stejnou látku. Rychlejší žáci nemusí čekat na zbytek třídy a postupují dál.
Kromě toho mají starší žáci den bez rozvrhu, kdy pracují na zadaných úkolech vlastním tempem a v pořadí, které si určí sami. Učí se tak samostatně studovat, překonávat překážky a ovlivňovat svůj vzdělávací plán.
Akcí máme spoustu. Jezdíme na školy v přírodě, školní výlety, pravidelně chodíme do divadla, galerií, muzeí a environmentálních center. Také pravidelně jezdíme na hory, na vodu a mladší děti chodí do plavání.
Kroužky máme každé pololetí – od kreativních přes vědecké až po sportovní. Děti nikam nedocházejí, všechny kroužky jsou v budově školy. Lektoři si je vyzvednou v družině a po skončení je tam zase odvedou.
Učitelky s dětmi pokračují co nejdéle. Některá se cítí dobře s prvními 3 ročníky a předává děti po 3. třídě, jiná vede žáky až do 4., nebo 5.třídy. Vždy vymýšlíme co nejlepší řešení pro děti i učitele.
Přáli bychom si, abyste to dělat nemuseli. Povídejte si s dětmi o tématech, veďte je k četbě a poznávání, hrajte s nimi matematické hry nebo češtinářské pexeso. Učení a úkoly ale nechte na nich. Když si s něčím neporadí, zvládnou to ve škole.
Někdy vás poprosíme o spolupráci nebo dohlédnutí, ale jen pokud je to opravdu potřeba.
Používáme studijní technologii vyvinutou na základě výzkumu L. Rona Hubbarda. Ten je také zakladatelem scientologické církve. Z tohoto důvodu si někteří lidé myslí, že škola vyznává scientologii. To není pravda.
Školy Basic jsou nenáboženské, nepolitické a necírkevní. Nemáme žádné hodiny náboženství ani nepropagujeme jakoukoli víru. Naším cílem je vzdělat děti tak, aby učivu rozuměly, byly připraveny do života a uměly si v něm poradit.
Používáme různé metody, které zkoušíme v praxi a vyhodnocujeme podle výsledků. Studijní technologii používáme proto, že je efektivní – pomáhá dětem skutečně porozumět tomu, co se učí.
Za nás mluví naše výsledky:
Víme, že na internetu najdete různé informace – dobré i špatné. Proto vás zveme: přijďte se podívat osobně a udělejte si vlastní názor.
Naši žáci se dostávají na preferované střední školy – ať už jsou to gymnázia (státní či soukromá), učební obory, odborné školy nebo umělecké obory. Přípravu na přijímačky bereme vážně.
Důležité je ale i to, aby si žáci vybrali obor, který je bude naplňovat a bavit. O tom se s dětmi a jejich rodiči bavíme dříve než v 9. třídě.
O tomto jsme hodně přemýšleli a získávali informace od absolventů. Proto máme na celém 2. stupni studijní seminář – den bez klasického rozvrhu, kdy se žáci učí samostatně studovat, rozvrhnout si práci, překonávat nezdary a zjistit, jaký styl učení jim vyhovuje. Šesťáci navíc absolvují kurz, jak se správně učit.
Nejsme školou, kde si žáci řídí veškeré studium. Máme rozvrh a požadujeme výsledky, takže s režimem středních škol děti problém nemívají. Od 1. třídy je vedeme k zodpovědnosti. A proto věříme, že jsou připravené.
A výsledek: Pokud naši absolventi opravdu chtějí, na středních školách se jim daří. Někdy ale hledají více praxe nebo individualizaci. Často se z nich stávají předsedové tříd či zástupci školních parlamentů.
Napadá vás jiná otázka, na kterou chcete znát odpověď?
Školní poradenské pracoviště ve škole Basic poskytuje poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům. Jeho účelem je vytvoření příznivého klimatu školy, vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků, péče o žáky nadané. Dále se zabývá prevencí rizikového chování, žákům i jejich zákonným zástupcům nabízí kariérní poradenství. Služby kladou důraz na důvěrnost jednání a ochranu osobních dat.
Výchovný poradce je pedagogický pracovník školy, který vedle své běžné pedagogické činnosti zajišťuje také poskytování poradenských služeb ve škole. Mezi jeho hlavní činnosti patří péče o žáky s SVP a péče o žáky nadané. Ve spolupráci s pedagogy vyhledává žáky, kteří potřebují zvláštní pozornost, a navrhuje pro ně možnosti péče.
Zprostředkovává pro tyto žáky vstupní a průběžné diagnostiky, spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními při zjišťování podpůrných opatření.
Poskytuje pedagogům konzultace a metodickou oporu, pomáhá v komunikaci mezi pedagogy, mezi pedagogy a žáky, mezi školou a zákonnými zástupci, a to vždy s ohledem na posun žáka.
Svatava Kovářová: kovarova@basic.cz
Školní etik vykonává činnosti v oblasti pomoci žákům, učitelům či třídním kolektivům a v oblasti sociálně patologických jevů. Úzce spolupracuje s výchovným poradcem, metodikem prevence, s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáků. Ve školách Basic je role etika zejména v pomoci dětem, žákům i zaměstnancům. Rolí etika je také role mediátora mezi žáky, mezi žákem a skupinou, mezi žákem a učitelem, mezi školou a rodinou, a to podle principů popsaných výše.
Školní metodik prevence pracuje v oblasti prevence sociálně patologických jevů. Zajišťuje metodickou, koordinační a poradenskou činnost v problematice prevence rizikového chování, jako jsou např. šikana, užívání návykových a psychotropních látek, záškoláctví, agresivita, rizikové sexuální chování, rizika školního neúspěchu aj. Úzce spolupracuje s etikem školy a s třídními učiteli a podporuje bezpečné a zdravé klima ve třídě a ve škole. Vyhodnocuje varovné signály spojené s možností výskytu rizikového chování a poskytuje poradenskou činnost.
Svatava Kovářová: kovarova@basic.cz
Kariérní poradce pomáhá žákům a jejich zákonným zástupcům s orientací v možných oborech studia, s výběrem střední školy a konkrétních oborů.
Seznamuje zákonné zástupce se systémem přihlašování na střední školy a pomáhá jim s vyplňováním přihlášek. Doporučuje jim další pracoviště, která mohou žákům pomoci s profesní orientací.
Ondřej Pražák: prazak@skolabasic.cz
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Ve spolupráci s pedagogy, s výchovným poradcem a s etikem vyhledává žáky s SVP a pomáhá s jejich zařazením do speciálně pedagogické péče. Zabývá se diagnostikou speciálních vzdělávacích potřeb žáka, vytyčením jeho hlavních problémů a stanovuje individuální plán podpory, věnuje se individuální práci se žákem.
Jitka Wagnerová: wagnerova@skolabasic.cz
© Základní škola a mateřská škola Praha, o.p.s. | ochrana osobních udajů | cookies
Design: Moreandless | Web: MD webdesign