Letní příměstské tábory pro všechny děti od 6–13 let Více informací
Vybíráte tu nejvhodnější školu pro své dítě? Kladete si otázky ve smyslu, jak nejlépe připravit své dítě do života, aby bylo spokojené a úspěšné? Možná pro vás máme odpověď a setkáme se na individuální schůzce v naší škole.
V září 2021 oslaví pražská soukromá škola Basic tři roky v nově zrekonstruovaných prostorách, situovaných v jádru proseckého sídliště. Rodičům a jejich dětem nabízí výuku se zaměřením na praktické využití, bezpečné prostředí a individuální přístup.
Škola Basic je jednou z těch, která se odborníky řadí mezi tzv. alternativní, tedy podávající jinou možnost učení, než na většině státních škol. V čem se liší a na jakých pilířích škola stojí, se pokusí osvětlit zástupce ředitelky školy v následujících řádcích.
Jednou z nejmarkantnějších změn je komplexnost vzdělávacího procesu a jeho integrování do společnosti a okolního světa. To se děje na několika vzájemně propojených rovinách počínajících u toho, zda je žák řádně vyspán, dobře najeden, pokračujících přes samotný proces učení díky naší studijní metodě a končících u získání znalostí, kompetencí a v neposlední řadě také etických hodnot, kterými je žák vybaven pro život. Podívejme se nyní na tyto roviny blíže.
V Basicu nejde pouze o to, naučit děti základním dovednostem (čtení, psaní, počítání, zpěvu, pohybu, výtvarným technikám) či nejrůznějším podrobnostem z oblastí našeho světa (o přírodě, historii, zvířatech, přírodních zákonech), izolované od dnešní společnosti a praktického využití. Školní vědomosti a kompetence mají být vědomostmi o životě a pro život. Vyučování by mělo být motivující a účelné. Proto vždy stanovíme na začátku každého učiva jeho účel, tedy to, jak získané vědomosti či dovednosti žáci mohou použít ve svém životě, přičemž by se nemělo jednat o obecné nastolení takového účelu, ale o jasné, konkrétní zisky, kterých může žák dosáhnout. Prvním aspektem komplexnosti našeho vzdělávacího procesu je tedy propojení školy a okolního světa, nikoliv škola jako svět víceméně izolovaný od společnosti (jak tomu často bývá). Zásadní je to, aby děti byly připraveny pro život a aby uměly kdykoliv prakticky použít to, co se naučily.
Nesnažíme se ovšem děti vybavit „pouze“ vědomostmi a dovednostmi, ale také tím, aby se – nyní i v budoucnu – uměly samy efektivně učit a aby se aktivně zajímaly o učení. To vše díky studijní technologii, kterou na naší škole používají jak vyučující, tak děti. Jakmile jsou žáci dostatečně připraveni (od 4. ročníku), aktivně se učí, jak se správně učit a jak být při výuce efektivní. Nutno dodat, že také rodiče všech našich žáků by se měli co nejdříve seznámit s naší metodou, aby mohli s dětmi i doma pracovat co nejproduktivněji. Pracujeme zejména se třemi typy bariér, které studentům brání v naučení se nějaké látce, pochopení nějakého principu či zvládnutí učiva. Zájemci z řad veřejnosti se se studijní technologií mohou seznámit na přednáškách a seminářích pořádaných naší školou. Nejbližší celodenní seminář pořádáme v sobotu 24. dubna 2021.
Aby byl výchovně vzdělávací proces efektivní, je k němu potřeba takové prostředí, kam se žák nebojí chodit, kde není pod neustálým stresem, ale naopak cítí důvěru a pochopení. Proto je ve škole Basic kladen důraz na úctu a respekt k dítěti, bez jakéhokoliv pocitu nadřazenosti. Žák se nesmí bát udělat chybu, naopak. Správná práce s chybou, je při základním vzdělávání velmi důležitá. Hlásící se dítě, které se přiznává, že má s něčím potíže a potřebuje pomoci, na klasické škole naleznete jen zřídka. Děti se tam sice hlásí také, ale většinou pouze v případě, že něco vědí nebo je něco zajímá, nevědomost či nepochopení se naopak ze strachu snaží maskovat. Ve škole Basic se z žáků, kteří k nám přišli až v průběhu školní docházky, a to s nějakým problémem z dřívější školy, stávají šťastné, sebevědomé děti, které rády chodí do školy a které učení baví. Učitel se žáky pěstuje důvěrný vztah, kdy se žák nebojí přijít s jakýmkoliv problémem. Neočekávejte však extrémně liberální výchovu. Naše škola má jasná pravidla a po žácích se vyžaduje jejich dodržování. Jedním z nich je i to, že po příchodu do školy musí každý žák odevzdat mobilní telefon, který si může vzít zase při odchodu. Nenecháme žáky přijít a vzájemnou (a nesmírně důležitou) sociální interakci na úkor mobilních telefonů.
3. – 12. 5. 2021
V každé třídě školy Basic může být maximálně 12 žáků. To učiteli umožňuje naprosto individuální přístup. Najdete zde tak žáky, jež jsou aktivně zapojeni do výuky, studují nezávisle a pracují tempem, které jim samotným vyhovuje. Žáci, kteří na učivo potřebují vice času tak nemají pocit, že jim ujíždí vlak, a naopak žáci, kteří si učivo osvojují rychleji, se nenudí a pokračují ve svém učebním plánu dál. Je zřejmé, že učitel je na naší škole zejména pozorovatelem a instruktorem, který zajišťuje náplň výuky, pomoc žákům a jejich vedení. Do celého procesu jsou ale aktivně zapojeni i žáci, jak už bylo popsáno výše. Jedině tak mohou být zohledněny a úspěšně zvládnuty všechny předpoklady a potřeby každého dítěte ve třídě.
Respektování dítěte jako jedince, práce s dítětem nejen ve výukovém procesu, zohlednění všech životních podmínek jednotlivých žáků, dítě v centru vzdělávacího procesu. Děti, které se rády učí, které se do výuky samy aktivně zapojují a které jsou v životě úspěšné a šťastné, to je středobodem vzdělávacího procesu na naší škole. To je Basic.
Mgr. Jan Klaška
ředitel ZŠ Basic Brno
Mgr. Ondřej Pražák
zástupce ředitelky ZŠ Basic Praha